Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
seo, aneb <b>optimalizace</b> webu pro vyhled / foto: shutterstock

Je opravdu SEO mrtvé?

Téměř kdykoliv vyjde nová aktualizace vyhledávačů a jejich algoritmů, vykřikují někteří, že nyní už je SEO opravdu mrtvé. Nikdy však nemají pravdu.

SEO je i nadále efektivním nástrojem pro úspěch na internetu, na kterém je stále vyšší konkurence a na který spoléhá více a více zákazníků. Mít optimalizované stránky může být rozhodujícím faktorem mezi krachem a úspěchem. Proč tomu tak je a jak SEO funguje?

Pracovní úspěch
Pracovní úspěch – Zdroj: Shutterstock.com

Ať už nabízíte ručně vyráběné šperky na svém e-shopu nebo toužíte přilákat nové zákazníky do své kavárny, vězte, že správně optimalizované stránky pro vás toho mohou udělat opravdu hodně. SEO totiž nezemřelo, ba naopak, má před sebou ještě dlouhá léta.

Co je to SEO?

Mnohem důležitější než se ptát, zda je SEO mrtvé, je zajímat se o to, co je optimalizace pro vyhledávače a jak ji používat. SEO je zkratka pro „search engine optimization“, česky tedy „optimalizace pro vyhledávače“. Jde o soubor doporučení a metod, které webům pomáhají se umístit na vyšších příčkách vyhledávačů, jako je Google nebo Seznam.

Hlavním důvodem, proč je SEO pro podniky a jejich tolik důležité, je organická návštěvnost. Vyhledávače sice umožňují zaplatit si reklamu a být vidět při vyhledávání určitých klíčových slov, cílem SEO je však získat organické, neplacené návštěvy.

Tyto návštěvy bývají navíc mnohem kvalitnější. Pokud má web dobře propracované SEO, budou na něj pravděpodobněji chodit lidé, kteří se opravdu zajímají o daný produkt. Tím pádem se z návštěvníků mohou častěji stávat i vaši zákazníci.

SEO má několik různých pravidel, patří sem samozřejmě správné použití klíčových slov, ale to zdaleka není všechno. Svou roli hraje také rychlost a technická stránka webu, která umožňuje přístup robotů, kteří posuzují relevanci a kvalitu webu pro vyhledávání. Velká váha je rovněž kladena na zpětné odkazy vedoucí z ostatních webů.

Je SEO mrtvé?

Je SEO opravdu mrtvé? Není. A nebude, dokud budou na světě vyhledávače. Pojďme si to uvést do kontextu. Žijeme v době, kdy se neustále zvyšuje podíl obratu e-shopů na celkovém obratu maloobchodu. Dnes již jde o 13,5 % z maloobchodního obratu a toto číslo dále roste. Obrat českých e-commerce v posledním roce činil více než 168 miliard korun.

Kdo dnes není na internetu, jako by ani neexistoval. A to neplatí pouze pro jednotlivce, kteří si neosvojili sociální sítě, ale také pro firmy a podnikatele. Šanci opravdu uspět má jen ten, kdo ovládne vyhledávače a sociální sítě.

Dokud budou lidé používat vyhledávače k tomu, aby získali odpovědi na své otázky a aby uspokojili své potřeby, bude SEO žít. Důvod je jednoduchý, vyhledávače musí nějak rozhodnout, které odkazy jsou pro uživatele relevantní.

SEO je důležitější než kdy jindy

Konkurence je nyní obrovská. Zaměříme-li se na e-shopy, v Česku jich nyní funguje přes 42 tisíc. A do toho další desetitisíce webů, které touží po návštěvnících. Uživatelé internetu, vaši potenciální zákazníci, nemají čas ani kapacitu na to, aby se probírali stovkami webů. Každý průměrný uživatel internetu se většinou nedostane dál než na první stránku Googlu.

Jenže bez propracovaného SEO můžete na první stránky Googlu klidně zapomenout.

A právě proto je SEO dnes důležitější, než tomu bylo kdykoliv v minulosti. Optimalizace webových stránek tu s námi bude i nadále. SEO sice není jediný díl skládačky úspěchu, ale chcete-li být na internetu vidět, může být ošidné jej ignorovat.

Pracovní schůzka
Pracovní schůzka – Zdroj: Shutterstock.com

Jak se naučit SEO?

Teď jsme si již řekli, že SEO není a pravděpodobně nikdy mrtvé nebude. Pokud máte web, na kterém buď prodáváte produkty, nabízíte služby nebo poskytujete informace, má smysl se optimalizací webu zabývat. Při dnešní konkurenci je více než jasné, že se najde někdo, se stejným cílem nebo produktem, vaším úkolem je ho ve vyhledávačích předstihnout.

Důležité je však připomenout, že SEO není vše. Roli hrají samozřejmě I další odvětví online marketingu, kvalita služeb, obsah na webu tvořený copywritery a další kritéria. SEO přiláká relevantní zákazníky, ale o tom, zda na webu najdou to co chtějí a zda nakonec na webu nakoupí, již rozhodují jiné faktory, ačkoliv vše souvisí se vším.

Základy SEO se zvládne naučit i jednotlivec a nováček v oblasti digitálního marketingu. Existuje nespočet knih, článků, videí i kurzů, ze kterých se lze pochopit metody a principy SEO, které poté můžete použít na svém webu. V případě, že chce více investovat do optimalizace webů, lze si najmout také odborníka. Zejméne pokud jste v konkurenčním odvětví platí, že budete čelit profesionálům.

SEO a nové trendy

Pokud chcete rozumět webové optimalizaci, je nutné zůstávat stále v obraze. Stejně jako celý internet, také svět vyhledávačů je velmi dynamický. Gigant Google neustále pozměňuje své algoritmy, zlepšuje je, zkvalitňuje, tak aby mohl svým uživatelům poskytnout co nejlepší služby.

Může se tak poměrně snadno stát, že web, který se dlouho držel na špici, může po jedné aktualizaci skončit až na druhé či třetí stránce Google a svou výbornou pozici tak snadno přijít. Sledovat nové SEO trendy se tak určitě vyplatí každému, kdo už se jednou do optimalizace svého webu pustil.

Nestačí pouze naházet na svůj web klíčová slova, která jsou navíc použita uměle a bez kontextu. SEO znamená také propracovanou technickou stránku webu. Pro správnou optimalizaci je třeba neustále analyzovat, co funguje, jaké vstupní stránky jsou úspěšné.

SEO je věda, do jejíž tajů však můžete snadno proniknout. Je to hodně práce, ale prakticky nic co za to stojí není zadarmo. Ve světě, který je přehlcen reklamou, je důležité být vidět a organicky přilákat nové zákazníky. A to bez té správné webové optimalizace dokážete jen velmi těžko.

K tomuto článku není otevřena diskuze