Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Pád letadla do moře / foto: shutterstock

Letadla letos padala jako hrušky. Rok 2018 byl z hlediska leteckých katastrof tragický.

Když spadne velké dopravní letadlo, vždy se taková informace dostane k široké veřejnosti. V letošním končícím roce to však bylo poměrně často a padaly nejen staré a olétané stroje, ale i nová supermoderní letadla.

V roce 2018 se zřítilo celkem už 5 dopravních letadlel. Jedná se o nejhorší rok za poslední dobu. Proč se tak stalo a jaký je zatím výsledek vyšetřování? Zde je přehled největších leteckých katastrof dneška.

Saratovské avialinie – únor 2018

Země: Rusko

Letadlo: Antonov 148 (Ukrajina/Rusko)

Počet mrtvých: 71

V mrazivém počasí ve 2 hodiny odpoledne odstartoval hornoplošník Antonov 148 na svém pravidelném letu číslo 703 z Moskvy do jihoruského Orsku na hranici s Kazachstánem. Nicméně už po sedmi minutách se zřítil u vesnice Stěpanovskoje. Jednalo se o poměrně nový ukrajinský letoun vyrobený licenčně v ruské Voroněži. Aerolinie vlastnily těchto vzácných letadel celkem šest a nikdy s nimi nebyly větší problémy. Osudný pád nikdo z pasažérů ani členů posádky nepřežil. Vyšetřování stále probíhá, ale zatím se zdá, že problémy způsobila námraza na ovládacích klapkách křídel. Jelikož po odmrazování letoun čekal více než hodinu na odlet, námraza se pravděpodobně objevila znovu a klapky se v mrazivém počasí zablokovaly.  Saratovské avialinie v reakci na neštěstí zastavily provozování těchto typů letadel, dokud se situace nevyšetří.

Iran Aseman Air – únor 2018

Země: Írán

Letadlo: ATR 72 (Itálie/Francie)

Počet mrtvých: 65

Jednalo se o pravidelný vnitrostátní let číslo 3704 z Teheránu do Jásúdž na jihu země. Turbovrtulový letoun ATR 72 měl nalétáno 24 let. Po 50 minutách letu narazil do hory Dena v pohoří Zagros. Cestujících včetně členů posádky bylo 65. Nehodu nikdo nepřežil. Vyšetřování stále probíhá, ale zatím je zřejmé, že jeden z motorů ztratil tah a letadlo začalo klesat. Někteří novináři poukazovali na to, že Irán nemůže příliš obnovovat svůj letecký park, kvůli americkým sankcím, nicméně 24 let není ještě vysoký věk pro dopravní letadlo.

US-Bangla Airlines – březen 2018

Země: Bangladéš

Letadlo: Bombardier Dash 8 Q400 (Kanada)

Počet mrtvých: 51

Turbovrtulové letadlo kanadské výroby vylétlo na pravidelné mezinárodní lince číslo 211 z hlavního města Bangladéše Dháka do nepálského Kathamandu. Letoun měl nalétáno 17 let, nebyl tedy nějak starý a Bombardiery jsou považovány za velmi spolehlivé. Osudný den překonal celou vzdálenost, ovšem nepřistál tak, jak se má. Dosedl na přistávací dráhu pozdě, pilotům se jej nepodařilo ubrzdit. Jakmile se neovladatelné letadlo dostalo setrvačností na konec letiště, prorazilo ochranný plot a skončilo na sousedním fotbalovém hřišti. Během této hrůzy samozřejmě strhávalo s sebou vše, co mu přišlo do cesty a zachvátily jej okamžitě plameny. Hasičům trvalo 15 minut, než se jim podařilo požár zlikvidovat. Ze 71 lidí na palubě zemřelo okamžitě 40 na místě katastrofy, dalších 11 na následky zranění v nemocnici. Dvacítka přeživších se zdá jako malý zázrak. Vyšetřování stále probíhá, ale zatím vše nasvědčuje tomu, že na vině je zmatečná komunikace řídící věže směrem k pilotům, která je naváděla na špatnou přistávací dráhu.

Cubana de Aviación – květen 2018

Země: Kuba

Letadlo: Boeing 737 (USA)

Počet mrtvých: 112

Z kubánské havany odstartoval dne 18. května 2018 vnitrostátní let číslo 972 do cílové destinace Holguín na východě země. Cesta měla trvat něco přes hodinu a měla překonat vzdálenost 700 kilometrů. Bohužel, nic z toho se nestalo. Krátce po startu začal letoun ztrácet výšku a za pouhých pár minut po startu se zřítil v nevelké vzdálenosti od letiště. Vyšetřování stále probíhá a není tedy jisté, co zavinilo nehodu. Zdá se však, že pilot stoupal příliš prudce, mimo možnosti dotčeného Boeingu. Tento letoun americké výroby byl ovšem už velmi starý, 39 let. Kuba jej zapůjčila od mexické společnosti Global Air, posádka byla kompletně mexická. Po hrozivém pádu zůstali naživu pouze čtyři lidé, ovšem tři z nich později zraněním podlehli. Přeživší z tohoto nešťastného letu tak zůstal jediný člověk.

Boeing 737-MAX 8, zdroj: PK-REN from Jakarta, Indonesia
Boeing 737-MAX 8, zdroj: PK-REN from Jakarta, Indonesia

Lion Air – říjen 2018

Země: Indonésie

Letadlo: Boeing 737 MAX 8 (USA)

Počet mrtvých: 189

Nejnovější Boeing 737-MAX 8 vyletěl v 6:20 místního času z Jakarty směrem k letišti Pangkalpinang u ostrova Sumatra. Už třináct minut po startu požádal z neznámých důvodů pilot o návrat a o dvě minuty později se letadlo zřítilo do moře ve velké rychlosti, což způsobilo jeho roztrhání na kusy. V tu chvíli nikdo nevěděl, zdali se někdo mohl zachránit. Dosavadní vyšetřování se točí okolo možné závady na čidle rychlosti letadla. Automatický systém totiž zareagoval a nos letadla stočil dolů, proti vůli pilotů. To zřejmě způsobilo havárii. Společnost Lion Air, která Boeing provozovala pouhé 2 měsíce, se zřejmě bude soudit s Boeingem, jelikož o tomto systému korekce stoupání jí neinformoval a v manuálech popsán nebyl. Tato nehoda je výjmečná tím, že spadlo úplně nové letadlo a navíc nový typ hlavního výrobce letadel na světě a jednalo se o vůbec největší leteckou katastrofu za poslední dobu. Doufejme, že rok 2019 bude z hlediska leteckých katastrof chudý a žádná se nestane.

Letadla letos padala jako hrušky. Rok 2018 byl z hlediska leteckých katastrof tragický.

V diskuzi není dosud žádný příspěvek. Napiš ten první!