Dříve to byl Boeing, kdo byl nejsilnějším hráčem na poli středních a velkých letadel, kterému konkurovali spíše americké společnosti Lockheed a McDonnel-Douglas. Ovšem v devadesátých letech začal nástup Airbusu, který Boeing nakonec dohnal. V současnosti si už pěknou řádku let vyměňují první a druhou pozici největších výrobců dopravních letadel a bitva je víceméně vyrovnaná. Ovšem nikdo jiný už v této oblasti není. To by se ale mělo během pár let změnit.
Kde vlastně vládnou Airbus s Boeingem? V menších letadlech se uplatňují i jiní výrobci, jako je kanadský Bombardier, brazilský Embraer, italské ATR, či ruský Suchoj Superjet. Řeč je ale o nejběžnější třídě letadel, kterými se běžně létá na dovolenou, tedy něco pro 180-200 lidí s jednou uličkou a šesti sedadly v řadě. Tam vládne rodina Airbusu A320 spolu s Boeingu 737 už pěknou řádku let. A taky třída velkých letadel, tedy těch mezikontinentálních s dvěma uličkami je záležitostí pouze těchto dvou výrobců. Jak je to možné? Čím větší letadlo, tím složitější a technologicky vyspělejší výroba.
Střední letadla
Airbus A320 NEO je velmi kvalitní letadlo nynější doby, jehož největším soupeřem je poslední typ Boeingu – 737 MAX. Oba konkurenti mají podobné charakteristiky. Dolet má trochu větší Boeing, 6700 kilometrů proti 6500 kilometrům Airbusu. Naopak, francouzský letoun převyšuje ten americký v pohodlí, je o 20 centimetrů širší. Airbus mírně vede i v počtech objednávek, 6 a půl tisíce oproti 5 tisícům a výrazněji v roční produkci. V roce 2018 se vyrobilo 386 letounů rodiny Airbus A320 proti 256 Boeingům 737 MAX. A co se v této kategorii vyrábí mimo tyto dva giganty? V podstatě nic. Ruské TU204 se produkuje v minimálních počtech, v roce 2018 byl vyroben 1 kus, o rok dříve 3. Nejvyšším číslem je 10, tolik kusů vyšlo z továrny v roce 2008. Letadlo je dnes už zastaralé a nové objednávky na něj nejsou. Jakmile se vyplní poslední zakázky, výroba bude ukončena. A jinak nikde nic.
Naštěstí trh středních letadel může být přeci jen trochu oživen. Situace se může změnit v příštích 2 letech, kdy vstoupí do sériové produkce letadla dvou nových výrobců. Prvním z nich je čínský COMAC C919. Letadlo je však přeci jen trochu menší, vejde se do něj v běžné konfiguraci o 20 pasažérů méně, než do letitých konkurentů. Rovněž doletem zaostává minimálně o 1000 kilometrů, základní verzi dokonce o 2500 kilometrů. Používá americké motory a objednávky má zatím pouze u čínských společností. Jejich počet je taky „někde jinde“, pouze 300 pevných objednávek a 700 opcí na koupi. Zatím se vyrobily 3 prototypy, a pokud vše půjde, jak má, sériová produkce začne za 2 roky.
Dalším nováčkem na trhu bude ruský MS-21 (Magistralnyj samoljot 21. veka). Tady už můžeme hovořit o zcela konkurenčním stroji pro Boeing i Airbus, který v charakteristikách nijak nepokulhává. Kapacita je mírně vyšší, letoun je taky širší, což znamená větší pohodlí na cestách. Rovněž širší ulička umožní projít kolem vozíku palubního občerstvení. V doletu za Airbusem i Boeingem naopak mírně zaostává. Do letadla se budou montovat jak ověřené americké motory Pratt-Wittney, tak i nové ruské motory PD-14, dle přání konkrétního zákazníka. Zatím létají rovněž tři prototypy a sériová výroba se rozjede na konci příštího roku. Na letadlo je 170 pevných objednávek, většina od ruských společností, ale pár desítek letadel je objednáno rovněž ze zahraničí. Cena je o nějakých 15 procent nižší, než u Boeingu a Airbusu. Pokud se vše zadaří, jak má, bude se ročně produkovat 70 až 100 kusů tohoto typu.
Velká letadla
Tady dominují Airbusy A330 a A350 spolu s Boeingy 767, 777 a 787. Nedávno bylo oznámeno ukončení výroby Airbusu A380, největšího dopravního letadla na světě, jediného Airbusu v produkci, který má 4 motory. Poslední čtyřmotorové letadlo, které se vyrábí, je tak Boeing 747-8 (prodloužené Jumbo), ale produkce paběrkuje na 6 kusech ročně. Objednávek je málo a kupci spíše pořizují nákladní verze. Aerolinky preferují dvoumotorová letadla, která jsou úspornější. Posledním účastníkem na trhu velkých dopravních letadel je Iljušin IL-96, ovšem ten se vyrábí v minimálních počtech 1-2 kusy ročně. Letadlo je to už zastaralé a potřebovalo by modernizaci. Tou se jeví varianta IL-96-400M, na kterou jsou již objednávky. Daleko zajímavějším konkurentem ale bude rusko-čínský CRAIC929, mělo by se jednat o dvoumotorové dopravní letadlo pro 300 lidí, které by ve vyspělosti techniky nemělo nijak zaostávat za západními konkurenty. První let je naplánován za 5 let, zatím je vyrobena pouze maketa kabiny.
Budoucnost?
Jak se tedy změní trh s nejběžnějšími dopravními letadly? Z vyrovnaného souboje Airbus-Boeing se misky vah přikloní nejspíše na stranu Airbusu. Nejen, že Airbus A320 NEO je skvělé letadlo, ale taky bezpečné. Dvě nehody nového Boeingu 737 MAX způsobily zákaz letů těchto letadel, dokud se situace nevyjasní. Některé aerolinky určitě zruší objednávky a tak může aktuálně silnější Airbus výrazně posílit ještě více. A malý kousek trhu si určitě ukousnou i čínský COMAC C919 a ruský MS-21. Dá se tedy v budoucnu předpokládat dominance Airbusu, výrazně slabší Boeing a dva menší výrobci. Doufejme jen, že dalších pádů letadel se hned tak nedočkáme. Přejeme spoustu nalétaných kilometrů, ideálně ve všech uvedených typech letadel. Všechno to jsou krásné a obdivuhodné stroje.
Ztratí Airbus a Boeing monopol ve velkých dopravních letadlech?
Nemáš ještě účet? Zaregistruj se! | Nepamatuješ si heslo?
V diskuzi není dosud žádný příspěvek. Napiš ten první!