Peking totiž zakázal jejich dovoz, a to kvůli umístění amerického raketového systému na korejském poloostrově.
Největší zahraniční investor
Čínská vláda zakázala na jeden rok import jihokorejských seriálů (tzv. dramat), a to i přes jejich značnou oblibu mezi diváky. Důvodem je umístění amerického raketového systému Thaad na území Jižní Koreje. Tento zákaz může mít na jihokorejskou populární kulturu značný dopad, Čína je totiž v tomto odvětví hlavním zahraničním investorem. „Jedná se o vážnou věc,“ vysvětluje profesor Ingyu Oh z univerzity v Soulu. „Co se příjmů z kultury týče, Jižní Korea je ve ztrátě.“
Úspěch jihokorejských seriálů je přitom právě v Číně nebývale velký. V západním světě je pak velmi známé drama My Love from the Star (2014). Příběh kombinující prvky sci-fi a fantasy vypráví o lásce mimozemšťana a populární herečky. Představitelka hlavní ženské role Jun Ji-hyunová ještě zvýšila popularitu jihokorejských seriálů v Číně: Obdiv tamních žen k seriálové hrdince byl tak veliký, že mnohé se podle ní začaly oblékat i stravovat.
Ještě lépe si vedlo drama Descendants of the Sun (2016), vyprávějící příběh jihokorejských vojáků a lékařů ve fiktivní zemi Uruk. O úspěchu svědčí i fakt, že tento seriál byl jako jeden z mála vysílán současně v Číně i Jižní Koreji.
Bezpečná Indie
Vše se nyní změnilo. Mnozí z jihokorejských herců, kteří pracovali v Číně a byli považováni za hvězdy, se kvůli sankcím vracejí do své rodné země a z nouze přijímají i vedlejší role. Ti smělejší z nich pak hledají uplatnění v cizině, čehož plánuje využít americká společnost Netflix. Je to vstřícné gesto Američanů k Soulu jako kompenzace za THAAD? Spíše ne, za vším hledejme peníze.
Park Hae-jin, hvězda dramatu My Love from the Star, doposud účinkoval téměř výhradně v čínských pořadech. Když vztahy mezi Pekingem a Soulem ochladly, přijal roli v jihokorejském seriálu Man to Man, který je k dispozici také na Netflixu. Díky tomu vydělal tvůrcům několikrát více než populární Descendants of the Sun. Je tedy patrné, že jihokorejské filmy i seriály mají v západním světě své příznivce.
Profesor Ingyu Oh ovšem dodává, že zájem amerických a evropských diváků o korejská dramata je prozatím malý. Alespoň v porovnání s indickým trhem. „Produkční společnosti a veřejné kanály se stále častěji obracejí také na Indii, aby tak kompenzovaly zisky ušlé kvůli čínské blokádě,“ říká Ingyu Oh. „Ochrana autorských práv je tam navíc na mnohem lepší úrovni než v Číně, kde je velmi snadné obstarat si pirátské kopie.“
Zatímco Jižní Korea míří na indický trh, Čína využívá vzniklé situace k natáčení vlastních seriálů. Většina z nich přitom vychází právě z formátu jihokorejských dramat, jak upřesňuje Ingyu Oh. S velkým úspěchem se však tyto pořady nesetkávají a zájem Číňanů o televizní vysílání upadá. Je tedy možné, že Peking na své politické gesto nakonec také doplatí.
Čína zakazuje jihokorejské televizní seriály, Soul přichází o hlavního investora v oblasti kultury
Nemáš ještě účet? Zaregistruj se! | Nepamatuješ si heslo?
V diskuzi není dosud žádný příspěvek. Napiš ten první!