Francouzskou kinematografií otřásla v říjnu dvě úmrtí. V pondělí 9. října podlehl rakovině filmový a divadelní herec Jean Rochefort, českým divákům známý hlavně z filmů Cartouche (1962) a Ať přijde slavnost… (Que la fête commence…, 1975). A jen o pár dní později zemřela v úctyhodném věku 100 let herečka a zpěvačka Danielle Darrieuxová, která se za svou osmdesátiletou kariéru objevila ve více jak sto deseti filmech.
Jen málokterá herečka má na svém kontě tolik rozmanitých rolí jako právě Danielle Darrieuxová. Rodačka z Bordeaux, která již od dětství projevovala hudební talent, stanula před kamerou již ve čtrnácti letech. Hned napoprvé ji čekala hlavní role, a to v adaptaci románu Ireny Nemirovské Ples (Le Bal, 1931). Téměř okamžitě se díky tomuto snímku stala hvězdou a začala být obsazována do rolí mladých a romanticky smýšlejících dívek v komediích a muzikálech.
Záhy se začala objevovat v populárních historických filmech, kde sice také hrála mladé dívky, ale šlo spíše o vážnější role. Darrieuxová tak ztvárnila například rakouskou šlechtičnu Marii Vetserovou ve filmu Mayerling (1936) či kněžnu Kateřinu Dolgorukovovou ve snímku Kaťa, modrý démon cara Alexandra (Katia, 1938).
Právě díky roli Marie Vetserové oslovilo Darrieuxovou hollywoodské studio Universal Pictures. Ve stejné době, kdy o ni projevovali zájem Američané, hrála také v několika francouzských ‚melodramatech‘ či v komediích svého tehdejšího manžela Henriho Decoina.
Vše vypadalo idylicky až do začátku druhé světové války. Darrieuxovou nejenže čekal rozvod s Decoinem, ale také spolupráce se studiem Continental na jejich poněkud mdlých a bezduchých komediích, vytvářených pod taktovkou nacistického režimu. Kariéra i pověst herečky byly ohroženy.
Obrat k lepšímu přišel až v padesátých letech, kdy se Danielle Darrieuxová znovu začala objevovat
v dramatických rolích, které jí zprostředkovával hlavně režisér Max Ophüls. Ten po válce vytvářel sérii historických filmů, inspirovaných dílem Maupassanta a Schnitzlera. Hereččiným dalším velkým úspěchem byla role paní de Rênal ve filmové adaptaci Stendhalova známého románu Červený a černý (Le rouge et le noir, 1954).
I v šedesátých a sedmdesátých letech se hojně objevovala před kamerou, avšak hlavních rolí s dalšími léty ubývalo. Naproti tomu v divadle měla Darrieuxová veliký úspěch. Např. v roce 1970 nahradila Katharine Hepburnovou v muzikálu Alana Jaye Lernera Coco, který se hrál v Mark Hellinger Theatre na Broadwayi. Daniele se v sedmdesátých letech věnovala také zpěvu; často koncertovala a nahrávala desky.
Diváci ji přitom stále mohli vidět na stříbrném plátně i na televizní obrazovce, a to až do roku 2010. Svou filmovou kariéru zakončila snímky Svatební dort (Pièce montée) a To jsi ty, to je vše(C'est toi, c'est tout), belgicko-francouzskou televizní komedií. V květnu 2017 pak oslavila sté narozeniny a navzdory své slepotě se těšila dobrému zdraví. O to víc zaskočila veřejnost zprava o její smrti v pátek 13. října. Svět totiž opustila pravá dáma klasické francouzské kinematografie, na niž bychom neměli zapomenout ani v době internetových televizí a 3D kin…
Danielle Darrieuxová, dáma francouzské kinematografie
Nemáš ještě účet? Zaregistruj se! | Nepamatuješ si heslo?
V diskuzi není dosud žádný příspěvek. Napiš ten první!