Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Ilustrační foto / foto: Shutterstock

Je Amerika připravená na černého prezidenta?

Pokud bychom měli věřit všem průzkumům před samotnou volbou, pak ano. Američané si podle nich dokáží představit černého vůdce v Bílém domě a stane se jím demokrat Barack Obama. Opravdu?

V posledních chvílích před volbou je však ve hře jeden důležitý faktor. Rasa. Zda se Američané nakonec své historické volby nezaleknou, to se uvidí až v dalších dnech, kdy budeme znát konečné výsledky voleb, o něž se zajímá v USA nejvíce lidí od zvolení Johna Fitzgeralda Kennedyho v roce 1960.

 
Bradleyho efekt

Hovoří se o tzv. Bradlyho efektu. Ten popisuje příběh černého kandidáta na post kalifornského guvernéra Toma Bradleyho, který byl v podobné pozici jako Obama. Byl černoch, demokrat, pětinásobný starosta Los Angeles, který však v guvernérském klání v roce 1982 nakonec neuspěl, byť měl k dobru 14 procentních bodů.

 

Tehdy Kaliforňané o své přízni neříkali pravdu, říkají ji teď Američané? Skutečně jim nevadí, že 47letý Obama je černoch? Spekuluje se o tom, že v průzkumech se občané vyslovují pro Obamu, aby nebyli za rasisty, ve skutečnosti však nakonec přece jen hodí hlas 72letému bělochovi Johnu McCainovi, kandidátovi za Republikánskou stranu.

 

Teprve v dnešních volbách se ukáže, zda se Američané opravdu srovnali s představou černocha v pozici hlavy státu. Či zda jejich podpora pro Obamu byla pouhou Potěmkinovou vesnicí. Agentury pro průzkum veřejného mínění si vůbec nejsou jisté, stejně tak i obyčejní sázkaři. Všichni mají z Bradleyho efektu zamotanou hlavu…

 
Prohozená barva pleti

Snad právě ve snaze vyřadit „problém“ pleti ze hry se na veřejnosti objevil plakát, na němž mají oba senátoři a kandidáti na prezidenta prohozenou barvu pleti. S nápadem přišla newyorská reklamka Grey NYC. Vzkaz voličům je jasný: zapomeňte na rasu, řešte jejich politické programy!

magazin.cz

 

Plakáty připomínají styl z reklam Benettonu v 90. letech minulého století, stejně tak jako z firemního časopisu Colors stejné oděvní značky. Na jeho stránkách se tehdy objevily fotografie anglické královny či herce Arnolda Schwarzeneggera jako černochů, papež Jan Pavel II. byl za Asiata, popová hvězda Michael Jackson zase jako Skandinávec.

 

Také řada provokativních reklamních kampaní Benettonu byla zacílena na problematiku odlišného vnímání ras.

Diskuze k článku:

Captcha

Počet příspěvků v diskusi: 202