BioShock je v akčním herním žánru synonymem pro originalitu a neotřelé souboje s nepřáteli. Ani třetí díl s podtitulem Infinite není v tomto směru výjimkou, a pokud někdo zapochyboval, že lze v této sérii přijít s něčím novým, hrubě se zmýlil. BioShock: Infinite je geniálním mixem vizuální hravosti, smrtonosného napětí a příběhu odhalujícího zvrácené lidské pudy.
Nebeská utopie
Celou hrou se jako had táhne neustálý pocit zmatení, který vrcholí dějovými zvraty a neočekávaným finálním rozuzlením. Příběh hry vás tak u monitoru drží jako přikované. Hlavním hrdinou je bývalý detektiv Pinkertonovy národní agentury drsný chlapík Booker DeWitt, jehož osloví záhadná dvojice lidí, aby vyhledal v oblačném městě Columbia dívku jménem Elizabeth, přivedl ji zpátky do New Yorku a splatil tak svůj dluh.
Příběh je posazen do roku 1912, ovšem jakmile vás speciální výtah vystřelí z majáku do oblak, spatříte nádheru úplně jiného světa. Prosluněná Columbia se vznáší na oblacích a do nejmenších detailů vykresluje pohodlný život vyvolených obyvatel. Pohled na mechanická zvířata táhnoucí povoz dává tušit nádech steampunku, který ostře kontrastuje s pestrobarevnými budovami, motivačními billboardy a vůbec celým okolím. Začátek hry strávíte ve fascinovaném úžasu nad místním životem – zaposloucháte se do líbezného zpěvu kvartetu na létající lodi nebo se třeba vrhnete do soutěžení na pouťové atrakci.
Každá idylka jednou skončí, a proto musí dojít k nevyhnutelné události, kdy se celé město obrátí proti vám. Náhle je Booker vržen do víru divoké akce, přestřelky se hromadí a postupem času odhalujete, že pod blyštivou pokličkou nebeského města se skrývá marast náboženského fanatismu, rasismu a obskurních tahanic o moc.
Skvělá parťačka
S Elizabeth se setkáte poměrně záhy, když jí vysvobodíte z uzavřeného obydlí ve věži. Ačkoliv se jedná o křehkou dívku, jejímž jediným snem je dostat se do Paříže a o světě venku má tušení pouze z knih, v příštích hodinách hraní, kdy budete společně utíkat z města, se bez její pomoci neobejdete. Autoři z Elizabeth naštěstí neudělali vraždící stroj. Naopak, zabíjení se Elizabeth protiví. V přestřelkách si dívka najde bezpečný úkryt a často prohledává okolí, aby vám mohla v případě potřeby hodit pár nábojů nebo lékárničku.
Elizabeth navíc disponuje unikátní schopností ohýbat čas a prostor, což má zásadní vliv na celý příběh a v přestřelkách vám to často ulehčí práci. Elizabeth totiž dokáže v přítomnosti zhmotnit na určitých místech předměty, které se tam v minulosti nacházeli, nebo se tam teprve v budoucnu octnou. Ocelová zábrana, skříň s lékárničkami, nebo mechanický obranný stroj vám tak v hektických chvílích často vytrhnou trn z paty.
Dynamická akce
Booker se v boji spoléhá nejen na zbraně, které lze postupem času vylepšovat, ale rovněž na několik energetických dovednosti, nebo chcete-li kouzel. Zde se nazývají „vigor“ a můžete s nimi třeba omračovat nepřátele, ovládat jejich myšlenky, pálit je ohněm nebo na ně sesílat hejna vran. Vhodnou kombinací zbraně a vigoru se dokážete vypořádat s každým nepřítelem, souboje tím získávají na variabilitě a rozhodně za celou hru neupadnou do stereotypu.
BioShock: Infinite odehrajete zhruba za dvanáct hodin a nakonec si uvědomíte, že hra dokázala po celou dobu udržet vaši pozornost. Dávkování akce, příběhu a prozkoumávání nebeské utopie je skvěle vyváženo a změna prostředí či herního tempa přichází přesně v ten moment, kdy by vás už předchozí pasáž mohla začít nudit. Autoři z Irrational Games zkrátka ukázali, jak by se měly dělat příběhové akční hry.
Diskuze k článku:
Nemáš ještě účet? Zaregistruj se! | Nepamatuješ si heslo?
V diskuzi není dosud žádný příspěvek. Napiš ten první!