Elektromobilita se na nás valí ze všech stran. Člověk by po přečtení zpráv z hlavních médií snadno nabyl dojmu, že jeho štěstí nastane až v okamžiku, kdy se zbaví nenáviděného „spalováku“ a pořídí si elektromobil. Nikdo ovšem neřeší spoustu souvisejících věcí: jak rychle dotankovat elektřinu, když u jediného dobíjecího stojanu na dálnici zrovna někdo dvě hodiny „tankuje“ a tak dále.
Nepříjemným překvapením je pak i řešení servisu a oprav elektromobilu po skončení záruční lhůty. „Vždyť se to nerozbíjí“! vykřikne patrně nějaký „elektrohujer“. To bohužel není pravda. Nemusíme ani dokola opakovat problém baterií, které garantovaně vydrží pouze zhruba tisíc nabíjecích cyklů. Úplně stačí návštěva autorizovaného dealera, pokud nám elektromobil zkrátka přestane fungovat a my potřebujeme pomoci.
Náš redaktor dostal možnost „postarat se o nepojízdný elektromobil Peugeot iOn“. Auto fungovalo po zapnutí dobře jen asi 2 vteřiny a poté elektronika „shodila“ soustavu do degradovaného modu, v němž je výkon elektromotoru cca. 2 kW. Auto se tímto změní v „jízdní kolo“ a stane se brzdou provozu s tím, že nelze vyjet větší kopec. Obrátil se proto na autorizované dealerství, kde mu (za úplatu) provedli diagnostiku a předali 19-stránkový report s názvem „celkový test“. Je v něm spousta nesrozumitelných údajů, jimž (bohužel) nerozumělo ani samotné dealerství PEUGEOT. Pracovník servisu nicméně tvrdil, že se – pravděpodobně – jedná o chybu klimatizační soustavy, což má neblahý vliv na baterie, které se nemůžou klimatizací chladit. Divné – ale když to říká odborník?
Protože opravu klimatizace daného elektromobilu odhadnul daný „odborník“ na cca. 60 – 80 tisíc Kč, hledalo se dál. Ale nikdo nic nevěděl – dokonce ani všemocný internet a jeho diskuzní fóra. Ze zoufalství se kolega domluvil se špičkovým autoelektrikářem, který slíbil, že problém zkusí vyřešit.
Peugeot dlouho stál a tak v něm odešel olověný akumulátor. Ano, slyšíte dobře: elektromobil má kromě velkého počtu Li-iON článků i jeden obyčejný 12-voltový olověný akumulátor! Z něj jsou napájeny stěrače, světla a ostatní komponenty klasické automobilové 12-voltové soustavy, protože trakční soustava Li-ION baterií pracuje s vyšší voltáží. A tento akumulátor je také dobíjen z Li-iON baterií! A právě tento olověný akumulátor byl po zimě zničený a tím pádem byl „mrtvý“ i Peugeot.
Jaké však bylo překvapení kolegy, který do auta namontoval novou baterii a elektromobil najednou pracoval úplně normálně!
Kolega s autem asi dva měsíce jezdil, a když se „nabažil“, jal se dokončit poslední část domluveného příběhu: prodej deset let starého elektromobilu. Na cesty pár kilometrů dlouhé je tento elektromobil dobré řešení, ale na delší cestování je to opravdu řešení špatné, jednoduše ztráta času.
Vystavil tedy inzerát na největším českém prodejním serveru. Během několika vteřin mu pípla SMSka: „vykoupíme Váš vůz za nejvyšší cenu!“ Protože kolega nechtěl třetinu prodejní ceny odevzdat autobazaru (prodejní cena byla 139.000 Kč a oba velké české autobazary se s marží 10 tisíc Kč rozhodně nespokojí), nereagoval. Následující den přišla podobná SMSka z druhého velkého autobazaru. Následující den z prvního autobazaru dokonce telefonovali a slibovali hory, doly. Kolega si však chtěl počkat na opravdového kupujícího.
Pár jich přišlo, chtěli vysvětlit úplně všechno, jeden z nich chtěl dokonce vyzkoušet dojezd plně nabité baterie (který je po 10 letech u tohoto auta jen 70 až 90 kilometrů). Nakonec ale nikdo nekoupil. Prostě strašlivá ztráta času. Kolega tedy zavítal nejprve do jednoho z velkých autobazarů, který nabízel „okamžitě peníze na ruku“.
Pracovník výkupu se mu ochotně věnoval. Prohlédl si elektromobil, velký technický průkaz a zhruba odhadl cenu. Ale hned sdělil, že mu výkup musí někdo potvrdit a odešel. Asi po čtvrthodině se vrátil s tím, že elektromobil prostě nevykoupí. Že „mu to neschválili“!
Kolega naštvaně odjel do druhé sítě autobazarů, kde mu také „slibovali hory, doly“. Zde byla situace přeci jen trochu lepší: „auto vykoupíme, ale musíte nám donést certifikát od výrobce, který bude potvrzovat dobrý stav baterií elektromobilu!“
Zkusil tedy ještě kontaktovat výrobce. Na stránkách Peugeotu ovšem není žádné telefonní číslo! Jen se vpravo dole podbízel „chatbot“ se svým: „jak vám můžeme pomoci“? …ohlásil se virtuální „Zdeněk“. Napsal tedy „Zdeňkovi“ svůj požadavek – a tím veškerá komunikace s živým nebo virtuálním „Zdeňkem“ skončila.
Kolega tedy zlevnil Peugeota o 25 tisíc Kč a konečně přišel „ten pravý“: pán, který tuto hračku věnuje manželce, která každé ráno vozí syna do školky a dceru do školy, dohromady asi 3 kilometry dlouhou cestou. Když pán odjel, oddechnul si: „paráda, našel jsem konečně člověka, který tuto podivnou věc využije na to, na co je dobrá!“
Zdroje:
(1) peugeot.cz
(2) magazin.cz
Vykoupí vám autobazar starší elektromobil?
Nemáš ještě účet? Zaregistruj se! | Nepamatuješ si heslo?
V diskuzi není dosud žádný příspěvek. Napiš ten první!