Neuvěřitelná rychlost
A o několik sekund později už by se měl podepisovat do Guinessovy knihy rekordů. Chce totiž pokořit rychlostní bariéru tisíce mil za hodinu. To znamená, že by měl krátkodobě vyvinout rychlost přesahující 1600 km/h.
Pětačtyřicetiletý Green doufá, že v nadzvukovém stroji Bloodhound SSC pokoří svůj vlastní rekord o celých 200 mil (320 km) za hodinu. Pokud uspěje, podaří se mu husarský kousek. Pojede totiž po zemi rychlostí 1.4 násobku rychlosti zvuku.
Přitáhnout mládež
Green by rád dosáhl dokonce rychlosti 1050 mil za hodinu. Tím by totiž překonal i největší jednorázové navýšení rekordu. Plánované zrychlení je z nuly na 1050 mil/h za 40 sekund.
Podobné průlomy pochopitelně nejsou levnou záležitostí. Celý projekt přijde zhruba na deset miliónů liber. To je zhruba 300 miliónů korun. Proto je třeba obstarat ještě spoustu sponzorů.
Green a jeho tým netouží pouze po překonání rychlostního rekordu, ale odhalují i edukativní dimenzi svého projektu. Touto událostí chtějí přivést děti a mladé ke vědě a inženýrství.
„Ještě tu nebylo nic takového jako Bloodhound SSC,“ říká Richard Noble, sám držitel rychlostního rekordu v letech 1983 až 1997.
Jedinečný zážitek
„Zcela určitě je to nejvíce stimulující a nejvyzývavější projekt, na kterém jsem dosud pracoval. Příští tři roky budou tvrdé, plné testování a vzrušení.“
Posledních 18 měsíců strávil tým vývojem prototypálního vozidla, které má být rychlejší, aerodynamičtější a lehčí než všechny předchozí vehikly jedoucí o rekord.
Rychlost zvuku osciluje podle nadmořské výšky. Ovšem v hladině moře je to 761 mil za hodinu, tedy 1218 km/h. Jakmile Bloodhound dosáhne této rychlosti, budou se před ním tvořit takzvané šokové vlny.
Loterie
V momentě, kdy rychlost zvuku překročí, dosáhne Green zcela nového zážitku z rychlosti. Vzduch jakoby přestal představovat odpor. Pilot si věří a bude využívat konvenční volant. Brzdu i motory bude kontrolovat pedály.
Tým musí najít ještě vhodné místo pro pokus o rekord. Nevadská poušť už je příliš zanesená a pro rekord je potřeba minimálně 25 kilometrů rovný úsek.
Přes všechny naděje bude jízda o rekord velmi složitá a mnohaletá snaha může za několik sekund přijít vniveč. Třeba kvůli selhání motorů. Ty jsou tři - pístový spalovací pro popojíždění, dále proudový EuroJet EJ200 a nakonec raketový motor, který má pomoci při překonávání zvukové bariéry.
Diskuze k článku:
Nemáš ještě účet? Zaregistruj se! | Nepamatuješ si heslo?
Počet příspěvků v diskusi: 185