Neznečišťují okolní prostředí zdaleka tolik jako běžná auta, jezdící na benzín či naftu. Jejich provoz je úspornější, neboť elektrický motor disponuje mnohem větší účinností než motor spalovací. Přesto je dnes elektromobilů jako šafránu! Může za to jen jejich vysoká výrobní cena a malý dojezd, nebo elektrickým vozům nepřejí jiné, skryté síly?
Po cestě jede jednoduchý automobil bez střechy. V místě, kdy auto projíždí kolem jednoho z nekonečných lánů polí, míjí koňský povoz, na kterém sedí sedlák. „To jsou novoty!“, pomyslí si vesničan a ohlíží se za prapodivným strojem, který mizí v prachu cesty. Není jediný, koho tenkrát v letní den roku 1906 překvapí na cestě poblíž Prahy neslýchaná věc – elektromobil!
Jedním z mužů jedoucích v tomto autě je český vynálezce a průmyslník František Křižík (1847 – 1941). Avšak i my můžeme být stejně udivení jako tehdejší vesničané! Auta, používajících elektrický pohon, totiž od dob své slavné éry živoří na okraji zájmu. Z jakého důvodu?
Vzestup a pád
V počátcích automobilismu na konci 19. a na počátku 20. století se elektromobily těší stejnému zájmu konstruktérů, výrobců i veřejnosti, jako auta poháněná spalovacími motory. Roku 1890 sestrojuje americký vynálezce William Morrison v americké Iowě první úspěšný a použitelný elektromobil.
A zanedlouho mají i Evropané své úspěšné elektromobily. Roku 1899 Belgičan Camille Jenatzy překonává s elektromobilem rychlost 100 km za hodinu. V Čechách je jedním z průkopníků elektrických aut F. Křižík.
Jenže v následující době – ve 20. letech 20. století padá na elektromobily prach zapomnění. Zlepšování technologie elektromobilů - zejména účinných akumulátorů, ustrne dlouhá léta téměř na mrtvém bodě.
Návrat zapomenutých motorů
Auta, jezdící na benzín jsou tehdy levnější – vyrábí se jich víc a především – dokážou dojet s plnou nádrží mnohem dál, než jejich elektrická konkurence s těžkými, drahými a nevýkonnými bateriemi.
Ovšem situace se časem mění – ke konci 20. století se začíná zvedat cena ropy – klíčové suroviny, ze které se vyrábí benzín a nafta. Zároveň je již jasné, že hoření těchto paliv produkuje velká množství oxidu uhličitého, který způsobuje zhoršování životního prostředí.
Co s tím? Opět přichází čas pro alternativní pohon – mezi nimi je na prvních příčkách starý známý elektromobil! V 90. letech 20. století přichází průlom - začínají se objevovat nové elektromobily.
Co byl Program nulových emisí?
Tyto nové stroje mají výkonné akumulátory, na které mohou dojet na jedno nabití až kolem 300km! Zřejmě nejpokročilejší auta v této kategorii vyvíjejí japonské automobilky Honda a Toyota, americké Ford a General Motors, a francouzský Citroen s Peugeotem.
Zejména auto EV1 (Electric vehicle) od General Motors disponuje supermoderními technologiemi. Je rychlé, úsporné a tiché. Jeho vývoj odstartuje v roce 1990 kalifornský „Program nulových emisí“, jehož cílem je představit Američanům vozidla s alternativními pohony. Projektu se účastní i Honda a Toyota, se svými modely – začínají vyrábět sériová elektrická auta.
Avšak kolem roku 2000 je náhle ukončena výroba všech elektromobilů v USA. Proč?
Temné síly vrací úder?
V případě auta EV1, dokonce General Electric svým zákazníkům oznamuje, že prodaná vozidla stahuje z provozu k sešrotování! Důvodem má být nedostatek kvalitních a levných akumulátorů. Pokud by to však byla pravda u EV1, proč vyrábí elektromobily Honda a Toyota?
Proč ani ostatní velké automobilky „čisté“ elektromobily, kromě tzv. hybridních vozidel, dnes nevyrábějí sériově?
Vždyť jejich hlavní nedostatek – málo výkonné akumulátory, je v posledních 15 letech odstraněn! Nové elektromobily jsou dnes konstrukčně jednodušší, provozně levnější, tišší, ekologičtější a nejsou závislé na zdražující se ropě - jako auta se spalovacími motory! Ano - jsou dražší, ale to je způsobeno zejména výrobou v malých sériích.
Má tedy kdosi zájem, aby se sériově nevyráběla? Jsou majitelé některých automobilek propojeni se společnostmi produkujícími ropu?
Diskuze k článku:
Nemáš ještě účet? Zaregistruj se! | Nepamatuješ si heslo?
Počet příspěvků v diskusi: 111