Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Útěk do divočiny / foto: Bontonfilm

Filmový útěk do divočiny

Na motivy skutečné události sleduje film hrdinovu snahu oprostit se od materiálně založené společnosti a hledat vyšší smysl v divočině.

magazin.cz
Ani zdaleka nemá několik rolí ročně jako ostatní, přesto se od Jacka Nicholsona dočkal uznání coby nejlepšího herce Hollywoodu. Sean Penn není tolik na očích, nepatří mezi typické hollywoodské hvězdy, přesto má schopnost očarovat plátno sám pro sebe.

Sugestivnějších a autentičtějších herců moc není. Z tohoto pohledu se může některým zdát, že svůj herecký, jen řídce uplatňovaný, talent zbytečně rozmělňuje režisérskými intermezzy. Vypadá to ale, že je úplně jedno, kde na place se zrovna vyskytuje – jeho jméno se stává zárukou kvality i v režisérské kolonce titulků. Tak jako v tomto případě.

Jako Jack Kerouac
Název Útěk do divočiny skvěle vystihuje vnějškovou fasádu filmu, směrem dovnitř, do nitra hlavního hrdiny by se zase hodilo „hledání sebe sama“. Jack Kerouac by měl radost z toho, že se zase někdo vydává na osudovou cestu.

Čerstvý vysokoškolák Christopher McCandlesse má už dost své, sice materiálně dobře zabezpečené, morálně však naprosto děravé, rodiny. Jako řada mladých jeho věku nedokáže pochopit, proč se společnost žene za konzumem, vždyť peníze plodí jen starosti.

Na rozdíl od většiny idealistů, kteří své iluze dříve či později obětují na oltář konformitě, Christopher takový ústupek udělat nehodlá. Zabalí si krosnu, spálí všechny mosty a vydá se napříč Amerikou za svým cílem – Aljaškou a absolutní harmonií v duši.

Cíl je jasný

magazin.cz
Penn naštěstí pochopil, že přímočarý charakter knižní předlohy je v moderním filmu neudržitelný a umně a plynule střídá jednotlivé fáze Chrisovy cesty, kdy není problém se v několika sekundách zorientovat ve změněných kulisách. Navíc se to neděje nijak často a téměř dvouapůlhodinový film je tak rozfázován jen do několika delších, soudržných úseků.

Na konci do sebe nic nemusí senzačně zapadat – vše směřuje k jednomu cíli a lehce chaotickému, rozhodně však ne levnému závěru. Otravují pouze záběry z domácí kamery a zbytečné monology Chrisovy sestry, která na dobrodružném pozadí vysvětluje útěkem se prohlubující disharmonii v rodině. To je pouze vata.

Posel dobra

magazin.cz
Idealistova cesta je lemována konfrontacemi s řadou postav. Některým, třeba párku hipíků či starému kmetovi, je věnována větší pozornost než jiným, jen útržkovitě nastíněným charakterům.

Možná trochu prvoplánovitě se Chris a jeho noví přátelé vždy vzájemně obohatí a dá se říci, že kudy hrdina projde, tam se tráva zazelená. Jeho pohled na svět vytrhává lidi z letargie, byť někteří jsou k němu skeptičtější než jiní. Dokázal bych si představil větší názorovou vyhrocenost a nejenom víceméně stálé souznění. Ty špatné, respektive neobrácené na správnou víru, tak po celou dobu filmu reprezentuje prakticky jen Chrisova rodina, jejíž potenciál se brzy vyčerpá.

Na jedno se můžete spolehnout: cesta žene hrdinu stále dále, a tak se na jednom místě nezastaví na dobu delší než nutnou. Všechny představené charaktery tudíž mizí v minulosti a oproti hledání hrají jen druhé housle.

Cesta pocitů a nálad
Útěk do divočiny je především prožitkový film. Jistě, z idealistických názorů a rozhovorů se čas od času vyvrbí zajímavá myšlenka, ale Penn naplno těží i z dobrodružného komponentu, krásných, místy až kýčovitých záběrů nebo občasného boje o přežití. Divočina není v názvu jen tak pro nic za nic, v nadstandardní stopáži si jí užijete až až. Forma filmu přesto překvapivě souzní s jeho obsahem.

magazin.cz
Je jasné, že bez uvěřitelného ztvárnění hlavní role by film nestál za nic, protože Chris a s ním ani vycházející hvězda Emile Hirsch z plátna prakticky nesleze. Poloha nadšeného objevovatele sebe sama i krás přírody mu skvěle sedí, stejně jako výrazná proměna v závěru, kdy dojde svého cíle a konečně prohlédne. Byť ho mnozí škatulkují mezi nenapravitelné hezounky, když jde do tuhého, dokáže pořádně vystrčit drápky – až z jeho odhodlání mrazí.

Na sledování Útěku do divočiny musíte být naladěni. Nebudete u něj sice přemýšlet nad zvraty, rychlým či složitým vývojem děje a dávat si pozor na detaily, ale je potřeba se mu otevřít, zapomenout na konzumem prorostlý svět a užívat si krásných idejí.

Into the Wild, USA 2007, režie: Sean Penn, hrají: Emile Hirsch, Vince Vaughn, William Hurt…

Hodnocení: 8/10
V kinech od: 24.4.2008

Podívejte se na trailer:

Půjdete se podívat do kina na Útěk do divočiny?

Captcha

Počet příspěvků v diskusi: 13