Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Nabíjení tesla / foto: shutterstock

Automobil Tesla 3 a sériová výroba? Jak je to doopravdy.

Přesně před 14 dny začala sériová výroba nového elektromobilu Tesla Model 3. Tehdy se psalo o tom, že si třetí vyrobený kus šéfové firmy přehazují jak horký brambor, neboť původně měla patřit jednomu, který ji dal druhému.

„Přesně před 14 dny začala sériová výroba nového elektromobilu Tesla Model 3. Tehdy se psalo o tom, že si třetí vyrobený kus šéfové firmy přehazují jak horký brambor, neboť původně měla patřit jednomu, který ji dal druhému. Ten samý vůz jsme si později mohli prohlédnout i o trochu lépe, dokonalé pohledy to ale nebyly. Dnes se můžeme podívat na vyrobený exemplář s pořadovým číslem 3 a i když perfektně prozkoumat nemůžeme ani ten, vidíme zase o něco více.“

Už nežijeme v reálním světě. Dříve, když ještě obloha byla oblohou, rodina rodinou, bílá barva bílou barvou a černá zase černou, platilo, že „zahájení sériové výroby“ nějakého automobilu znamenalo zkrátka to, že se pustila výrobní linka a každých několik minut začal z výrobní linky sjíždět nový automobil. Když tedy šéf automobilky TESLA prohlásí, že bude vyrábět sto tisíc automobilů TESLA 3 za rok, musí zkrátka v průměru sjet s výrobní linky tři sta automobilů za den. Ano, i sériová výroba může mít nějaký „náběh“. Tedy, kdyby například první měsíc jela jen na 10% výkonu, znamenalo by to, že každý den z výrobní linky sjede 30 nových automobilů TESLA 3, na které by již čekali nejvíce natěšení kupující.

Fronta na maso? Ne, fronta na Teslu 3
Fronta na maso? Ne, fronta na Teslu 3

Jak si potom ovšem vysvětlit „oficiální zprávy“ z automobilky: „I třetí vyrobená Tesla Model 3 zamířila do rukou jednoho z šéfů firmy. Ten předvedl její interiér s elektrickými sedadly či svižný odpich z místa….před 14 dny začala sériová výroba Tesly Model 3….“ I dítě ze základní školy se nutně zeptá: „kolik automobilů TESLA 3 tedy automobilka za první dva týdny vyrobila?“

Šéf TESLY Elon Musk je výtečný obchodník. Přesvědčil téměř čtyři sta tisíc lidí, aby mu poslali jakožto „zálohu“

Vysmátý Elon Musk
Vysmátý Elon Musk

na auto, které se ještě ani nevyrábí a jehož technické parametry nikdo pořádně nezměřil, každý tisíc dolarů jakožto „zálohu“ na nový vůz. Ten má prý stát 35 tisíc dolarů…říkalo se „na začátku“. Nyní se ovšem již hovoří o „průměrných 42 tisíc dolarů“. Elon má tedy v kapse „Jen tak“ čtyři sta milionů dolarů…tedy devět miliard korun. Není to geniální marketingový vizionář?

Stejně tak prohlášení ohledně dodávek jsou plná kreativity. „V roce 2017 bude vyrobeno přibližně dvacet tisíc automobilů TESLA 3“. Kdy tedy budou uspokojeni ti, kteří Muskovi poslali tisíc dolarů? V roce 2018? Nebo 2019? Nebo ještě později? Nebo dokonce nikdy?

Pokud Musk nemá v kapse nové baterie, které budou stát polovinu ceny a budou se nabíjet během pár minut, je celý koncept TESLA 3 nesmysl. Proč? Kilowatthodina akumulátorů každého elektromobilu stojí dnes cca. 12 tisíc Kč. Proto taky TESLA S stojí 2 miliony: milion Kč stojí baterie a milion Kč stojí auto odpovídající velikosti a kvality. Proporcionálně malý Citroen C-ZERO stojí půl milionu, protože jeho 17kWh baterie zkrátka musí stát 200 tisíc Kč a 300 tisíc stojí „adekvátní auto“.  Tyto výrobní ceny platí dokonce pro akumulátory pro elektrokola, kterých se vyrábí miliony kusů.

Ti z nás, kteří vystudovali ekonomickou školu, vědí, že nedosáhneme úspory z většího počtu vyrobených kusů, pokud již dnes vyrábíme miliony těchto akumulátorů. Musela by přijít jiná technologie a s ní nové baterie. Z toho lze ovšem odvodit, že Musk takové baterie nemá. Kdyby je měl, nezdržoval by se s vývojem TESLA 3, ale prodával by tyto baterie celému světu v milionech kusů všem výrobcům elektrokol, elektroskútrů a elektromobilů na světě. Proč? Jednoduše proto, že by vydělal mnohem více na těchto akumulátorech než na produkci nějakých nejistých TESLA 3.

Je tedy více než pravděpodobné, že kolem TESLA 3 nebude všechno tak, jak se slibuje, zejména když není už dnes. Jak se z této lapálie Musk vykroutí?

1/ už nyní se hovoří o nějaké „dotaci“ 7 tisíc USD na automobil. Pokud Musk přesvdčí bohaté lidi, kteří o těchto dotacích v USA rozhodují, určitě se s touto částkou dá kreativně pracovat. Což například rovnou dotovat vyrobený automobil? A – není 7 tisíc málo? Neměli bychom „přisypat“?

2/ dodávky se budou zpožďovat. Střední třída, která by ráda měla TESLU 3 v té podobě, jak byla naslibována a která Muskovi poslala tisíc USD zálohu na každý vyrobený automobil, nebude akceptovat polovičatou funkčnost dnešních TESLA S, kterou si pořizují jen boháči jako součást své  „zelené image“ vedle druhého automobilu, který mají „na práci“. TESLU 3 si zkrátka předplatili lidé, kteří ji chtějí mít „na práci“ a kteří nebudou akceptovat to, že budou mít vedle TESLA 3 ještě jeden automobil. Až je přejde počáteční euforie z „rychlého rozjezdu auta“, začne jim docházet, že když vyčerpají akumulátory, budou dlouho nehybní, že má auto krátký dojezd, že je nabíjení problematické, že jim občas shoří napájecí kabel, který zrovna nikde nebude a tak dále…

Automobil Tesla
Automobil Tesla

Velké množství naštvaných majitelů TESLA 3 nesmí Musk dopustit. Jak to dokázat? Zkrátka – automobily jim nedá. Poptávka musí stále převyšovat nabídku. Bude taky pracovat s nespokojenými, kterých ovšem nesmí být velké množství.

Je ovšem jasné, že tohle může Musk zvládat jeden, dva, tři roky. Pak bude mít v ruce buď nové baterie, nebo musí zkrachovat. Anebo – musí spolu se Zelenými krok za krokem masírovat veřejné mínění a vytvářet vrstvu svých zanícených podporovatelů, kteří budou zkrátka vozy TESLA jezdit i za cenu osobních příkoří a vyšších nákladů. Zdá se to málo pravděpodobné, ale je to možné. Za posledních deset let již několik principiálně podobných věcí na světě vzniklo. Můžeme jmenovat například boom dotovaných solárních elektráren, které nyní budou dvacet let všem zdražovat elektřinu o 20%, telefonů iPhone, které stojí pětinásobek adekvátního Androida, rušení jaderných elektráren při současném zachování tepelných elektráren apod. ˇ

Budoucnost bude určitě zajímavá.

Tesla 3 a sériová výroba? Jak je to doopravdy.

Captcha

Počet příspěvků v diskusi: 5