Před několika dny přišel za druhým největším vyhledávačem Yahoo softwarový obr Microsoft s hodně drahým svatebním prstenem. Jeho hodnota: 45 miliard dolarů, tedy v rámci kolísavého kurzu dolaru nějakých 800 miliard korun. To znamená čtyři pětiny českého státního rozpočtu na jeden rok! A to za vyhledávač, jehož hodnota není v hmotných statcích, ani zaměstnancích (po propouštění už jen 10 tisíc), ale v aktuální pozici na trhu.
Yahoo chce víc
Microsoft se navíc nepokusil o agresivní převzetí ziskem majoritního akciového podílu, což by při současném strmém pádu světových burz nemusel být problém. Naopak – za jeden cenný papír nabídl o třetinu vyšší cenu, než jaká je jeho reálná hodnota. Mnozí odborníci tvrdí, že za takové peníze Yahoo nestojí.
Světě div se, představy vedení Yahoo jsou jiné. Jeden by řekl, že chátrající a málo ziskový podnik (to z něj udělal Google) po takové nabídce sáhne všema deseti. Nestalo se tak a šéfové Yahoo se rozhodli svou cenu navýšit jednáním s dalšími zájemci. Je však jasné, že málokterý může nabídnout tak horentní sumu. Jeden by se ale našel. Google!
Byly časy, kdy Yahoo prožíval podobný zázrak jako dnes Google. Ovšem střídání na pozici jedničky internetového trhu bylo tvrdé a Yahoo nástup konkurence zaspalo. Dnes má Google šedesátiprocentní podíl na trhu, zatímco Yahoo něco přes dvacet procent.
Zájem Microsoftu o internetový vyhledávač je jasný. Výrobce nejprodávanějšího a prakticky monopolního operačního systému má obří zisky ze softwarových aplikací, ale vidí, že na poli internetové reklamy mu ujíždí vlak. Začal příliš pozdě a se svými službami zaujímá jen několik málo procent trhu.
Microsoft chce na internet
Pokud by se spojil s Yahoo, získal by etablovanou, byť na špičku ztrácející platformu. Díky hutným finančním injekcím by se mu ale za několik let mohlo podařit dohnat a možná i předehnat Google. Uživatelé by z toho jen těžili, jelikož chování největšího internetového vyhledávače už dávno není úplně košer a vzhledem ke své pozici si může dělat téměř co se mu zachce.
Jsou zaznamenány tisíce případů, kdy Google ze svých seznamů vyřadil internetové stránky bez udání důvodu. Těm se okamžitě propadla návštěvnost o desítky až stovky procent. Ve chvíli, kdy by tu byla plnohodnotná alternativa, nepřipadá takové chování v úvahu.
Naopak, kdyby se Googlu podařilo přebít nabídku Microsoftu a Yahoo se zmocnil on, byl by to pro uživatele a zákazníky (okamžité zvýšení cen) problém.
Analytici upozorňují na skutečnost, že námluvy Yahoo a Google mohou být pouze snahou první jmenované společnosti donutit Microsoft k dalšímu navýšení nabídky. Není ale vyloučeno ani to, že se Google potenciálního kolosu zalekl, rychle shromáždil dostatek financí a Yahoo se skutečně pokusí odkoupit. Na dlouhou dobu by tak měl od konkurence pokoj. Jenže takový obchod by nejspíše neschválil americký antimonopolní úřad.
Internet stále nabírá na důležitosti a obchod se společností Yahoo, který se s velkou pravděpodobností uskuteční ještě tento rok, by s ním hnul buď jedním, nebo druhým směrem. Každopádně půjde o zásah, který svým dopadem předčí vliv Yahoo jakožto samostatné firmy. A proto si jeho akcionáři mohou říci o podobně astronomické sumy.
Co na to říkáte vy?
Nemáš ještě účet? Zaregistruj se! | Nepamatuješ si heslo?
Počet příspěvků v diskusi: 51